تأثیرات چاقی بر سیستم ایمنی مردان بیشتر از زنان است

 26 می 2015- یک مطالعه ی جدید نشان می دهد چاقی دارای تأثیرات بیشتری بر سیستم  ایمنی جنس نر نسبت به جنس ماده است . محققان با مقایسه ی واکنش هر جنس از موشها به رژیم غذایی پرچرب دریافتند خطر بیماریهای مرتبط با چاقی بطور معنی داری درموشهای نر بیش از ماده است .

 آنها دریافتند این تفاوت به تولید  بیشتر گلبولهای سفید خون درجنس مذکر مربوط است که موجب تحریک بیشتر التهاب و ایجاد عواقب منفی چاقی برسلامت، مقاومت به انسولین  و دیابت نوع 2 می گردد.

نتایج این تحقیق درشماره ی ماه اخیر مجله ی Journal of Biological Chemistryمنتشر گردید.

 دکتر Singerاستادیار طب اطفال دربیمارستان کودکان Mottمی گوید: خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و دیابت در میان زنان و مردان بسیار متفاوت است و از آنجائیکه خطر ابتلا جنس نر به این بیماریها بیشتر است موشهای نر غالباً بیشتر مورد مطالعه  قرار گرفته و چاقی جنس مونث درمدلهای حیوانی کمتر بررسی شده است. برای درک علل ریشه ای تفاوت بین دو جنس به بررسی هر دو موش مونث و مذکر پرداختیم. در حالیکه تفاوتهای سیستم  ایمنی جنس مونث و مذکرمدت زیادی است که شناخته شده است اما تحقیقات ما اساسی را برای  مطالعات بالینی آینده  فراهم می کند که به درک بیشتر چگونگی تاثیر این تفاوتها بر بیماریهایی نظیر دیابت در تحقیقات آتی کمک خواهد کرد. ما امیدواریم تحقیقات بیشتر در این زمینه علت تفاوتهای بالینی بین مردان و زنان درمسئله  چاقی وخطر بیماریهای مرتبط با آنرا مشخص کند.

چاقی به عنوان عامل القاء کننده ی التهاب مزمن با شدت کم  و ارتباط آن با دیابت و بیماریهای قلبی عروقی از مدتها قبل شناخته شده است.  در مطالعه ی جدید مشخص گردید در موشهای ماده ی جوان در سن باروری که با  رژیم  پرچرب تغذیه  و چاق شده اند، پاسخ التهابی گلبولهای سفید خون خفیف است، در حالیکه در موشهای نر که بر اثر رژیم غذایی چاق شده اند، گلبولهای سفید التهابی فعال بیشتری تولید شده است، که سبب می شود موشهای نر بیشتر به افزایش قندخون و مقدار انسولین (دو معیار ابتلا به دیابت) مستعد شوند.

دکتر Lumengنویسنده ی ارشد این پژوهش می گوید: درک این تفاوتها بین دو جنس درخطر ابتلا به بیماری، علایم و پاسخ به درمان از اهمیت  خاصی برخوردار است، تحقیقات ما اهمیت  بررسی هر دو جنس نر و ماده را در تحقیقات  بالینی ومطالعات  حیوانی برای هدایت بهتر مداخلات جدید  پر رنگ تر کرده است.

منابع:

Journal of Biological Chemistry, 2015; 290 (21): 13250 DOI: 10.1074/jbc.M114.634568

http://www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150526084940.htm